Om kunstverket
Dette maleriet er typisk for Sverre Næsheims klassiske malerstil og er sannsynligvis en del av hans tidlige produksjon. Det viser trolig et norsk et fjellmotiv, men fargebruken minner om europeiske landskapsmalere.
Sverre Næsheim (1900 -1976) var i hovedsak autodidakt (selvlært), men var elev av Bjarne Hansens malerskole i begynnelsen av 1920-årene og hadde flere studiereiser til Paris, Nederland, Tyskland, Belgia, Sverige og Danmark i perioden 1938 - 1954. Næsheim arbeidet i Stavanger Elektrisitetsverk fram til 1962, men malingen var mer et bi-yrke enn en hobby. Han fant sine forbilder i gallerienes samling av eldre landskapsmalere, og hentet motiver fra Jæren og Ryfylke. Han laget også en rekke tresnitt og malte flere portretter. I slutten av 50-årene hadde N. flere utsmykningsoppgaver, bl.a. monumentalmaleriet "Jæren" til Orre Samfunnshus og fresken "Slaget ved Hafrsfjord" til marinens forlegning på Madla. Han malte også flere altertavler. I 1962 ble N.s høyre arm lammet, og de siste årene malte han med venstre arm. Hans tidligere gammelmesterlige formspråk fikk da et friskere og dristigere penselstrøk. N.s skulpturarbeider er utført i 40-årene, bl.a. to minnesmerker over falne sjøfolk og et relieff på bautasteinen over Georg Fjellberg (1946). (Kilde: Alfsen, Glenny: Sverre Næsheim i Norsk kunstnerleksikon på snl.no. Hentet 3. januar 2022 fra https://nkl.snl.no/Sverre_N%C3%A6sheim)