Stealth Mode; Starring og With Confidence

Av Sara Korshøj Christensen (2023)

Om kunstverket

Kannik skole er en av landets største ungdomsskoler med rundt 570 elever. Skolen ligger i Eiganes og Våland bydel i Stavanger.

Skolebygningen er fra 50-tallet. Den ble oppgradert med C-bygget i 1955, B-bygget i 1960, G-bygget, som står for gym i 1970. I 2018 sto D-bygget klart som en siste oppgradering. Dette utløste midler til et kunstprosjekt. Kunstkomiteen ønsket kunstverk på fasadens øvre del. Kunstneren som ble valgt var Sara Korshøj Christensen, med de vegghengte skulpturene "Stealth Mode", bestående av "Starring" og "With Confidence".

Kunstkomiteen skriver i kunstplanen : Intensjonen er at kunstprosjektet skal vokse på brukeren over tid. Det er ønskelig med et verk som tar opp i seg skolens motto «alle skal med», et verk som samtidig kan reflektere skolens profil som er «å være en kunnskapsskole som setter læring i fokus». -- Når det er sagt, så plasseres verket i skolegården, et område der ungdommene skal kunne leke, være kreative og frie, være nysgjerrige på, og bygge opp tillitt til hverandre og kanskje forelske seg. En skolegård har potensial i seg til å være selve ungdomskilden. Kunstkomiteen ønsket å åpne opp og gi kunstnerisk frihet, men så for seg et konsept som kan romme begrepene solidaritet og livskraft, kunnskap og vitalitet -- med stikkordet «ungdomskilden». Et subtilt verk som «hvisker» og blir større over tid. Kunstneren valgte å utføre verkene som "drager" i grønt, en farge som viser til grønn omstilling og miljø.

I et intervju med elevene Bertine, Maja og Miranda fra Kannik, sier kunstneren dette:

  • ...det jeg prøvde med kunsten på D-bygget var å lage noe som er så åpent at man kan få lov til å tenke litt selv. Det vil si at det er ikke noen fasit. Men likevel så har jeg jo selv en idé om hva det kan bety. Så i forhold til for eksempel tittelen så heter begge skulpturene jo Stealth Mode, og så heter de Starring og With Confidence. Stealth Mode, det synes jeg var litt fint, fordi det spiller på at noe kan fly under radaren og nesten bli usynlig, og det syntes jeg var en fin tanke i forhold til de skulpturene, at de skifter veldig mye når de henger på veggen, fordi noen ganger så kaster de skygge, og andre ganger så ser man dem nesten ikke. Ja, der kan man si om symbolene, at på Starring, så peker hånden litt inn i skolegården, så jeg tenkte kanskje litt på den som en veiviser, litt sånn gå rundt bygget, eller stjerne er oppe der, men på den måten som jeg har tegnet det opp, blir fingrene på hånden en slags munn og pekefingeren blir en lang nese, og da kan man liksom bestemmer selv hvordan man ser den. Og den som er mer firkantet kan for eksempel symbolisere sammenhold og selvtillit, og hvem man stoler på. Firkanten kom fordi når jeg så på tegningene av bygget, så syntes jeg at akkurat den kasseformen var ganske fin, i forhold til de firkantede vinduene på bygget, og fordi den var en tydelig drage, mens med stjernen så var det mer innholdet med at for eksempel når dere går på skole, så kan det jo hende at en av dere blir en superstjerne, men det er ikke sikkert at det er så morsomt å være superstjerne heller, og man kan være en stjerne på mange måter.

Sara Korshøj Christensen

Les mer...

Relaterte artikler