Mezzogiorno

Av Gunnvor Advocaat (1972)

Om kunstverket

Tittelen "Mezzogiorno" viser til en del av Italia som består av de seks fastlandsregionene Abruzzo, Basilicata, Calabria, Campania, Molise og Puglia på den italienske halvøya og øyene Sardinia og Sicilia. Området tilsvarer omtrent det historiske Kongedømmet Napoli. Mezzogiorno betyr "klokka 12" eller "middag", samtidig som ordet også betyr himmelretningen sør ettersom sola står i sør midt på dagen.

Gunnvor Advocaat (1912 - 1997) var en av våre fremste nonfigurative malere og er representert i museer også utenfor Norge. Advocaat ble elev ved en tegne- og maleskole i Nederland i 1937, og gikk på Kunstakademiet i Haag 1938–39, før hun 1939 bosatte seg i Oslo.

Gunnvor Advocaat fortsatte sine studier i Oslo, 1941 på Doro Ordings malerskole, deretter som elev ved SHKS 1942–43 og ved Kunstakademiet 1943–48, bl.a. som elev av Jean Heiberg og Axel Revold ved Det illegale akademi 1943–45. Etter krigen, fra 1948, foretok hun flere studiereiser i Europa, bl.a. våren 1949 til Sør-Frankrike og Italia sammen med Bernhard Berbom, Inger Sitter og Øistein Thurman. 1955–56 var hun, som flere andre samtidige norske kunstnere, elev ved S. W. Hayters atelier i Paris.

1948 debuterte Gunnvor Advocaat på Høstutstillingen, og de videre gruppe- og kollektivutstillinger i 1950-årene viste en kunstner med sans for rolig billedoppbygging i et fast konstruktivt og kubisert, men figurativt formspråk. Motivkretsen var stilleben, utsyn over hustak, interiører og portretter, som det sikkert forenklede Selvportrett fra 1953. Allerede disse første arbeider viste impulser fra det såkalte École de Paris, en retning som vokste frem i etterkrigstidens Frankrike. Det avgjørende gjennombrudd kom 1957–58, da hennes naturinntrykk fremstod som atmosfæriske abstraksjoner, som det blå Paris fra Høstutstillingen 1957. Sammen med billedkunstnerne Inger Sitter, Gunnar S. Gundersen, Jakob Weidemann, Knut Rumohr, Odd Tandberg, Anna Eva Bergman og Øistein Thurman skulle hun i årene som fulgte bli en av pionerene for det abstrakte maleri i Norge. Miljøet var den gang dominert av forkjemperne for en nasjonal tradisjon, og de nye impulser møtte sterk motstand. På sine første separatutstillinger i 1962, 1967 og 1969 viste Gunnvor Advocaat malerier som var gjennomført nonfigurative med avklarede, koloristisk forfinede komposisjoner, med harmonisk balanse mellom fargeplan, valører og massefordeling. I noen av bildene var det større spenninger mellom mørkt og lyst, mellom store tunge og små lette geometriske former. Hun var allerede langt fremme blant våre nonfigurative malere og arbeidet siden konsekvent videre med det rene abstrakte billeduttrykk i malerier og serigrafier. Utover i 1970-årene fortsatte hun å utvikle sitt abstrakte konsept, av og til i glattstrøkne felter, ordnet i rytmiske komposisjoner og i valører av samstemte farger. Koloritten ble ofte forenklet til variasjoner i en eller annen hovedfarge, som rødt, gult eller blått. Formalt og estetisk ligger hennes malerier på et meget høyt plan, også i internasjonal sammenheng. Foruten de mange utstillinger i Norge deltok hun på en rekke utstillinger ute i Europa, i Italia, Spania, Nederland og Tyskland, samt i Paris og London, og hun er representert bl.a. i Nasjonalgalleriet og Museet for Samtidskunst i Oslo, Nationalmuseet i Stockholm og Museum of Modern Art i New York. (Kilde: Store norske leksikon, https://nbl.snl.no/Gunnvor_Advocaat)

Gunnvor Advocaat

Les mer...

Relaterte artikler